Makea Coffeessa kahvia nautitaan rennossa ympäristössä

Makea Coffee lainasi Wirma yrityspalveluille tilojaan valokuvausta varten. Kuvaajan tehdessä työtään kahvilan omistaja Visa Tuovinen ehti kertoa paitsi Makean synnystä, myös vihreydestä ja suomalaisten kahvimausta.

Avara ja valoisa lounge-kahvila, kabinetti ja myymälä sijaitsevat kauppakeskus Armadassa, keskellä kaupunkia, kaikkien tapahtumien äärellä, kahvit paahdetaan Nuijamaalla ja tuodaan kahvilaan tuoreina.

  • Keskustassa oli selkeästi tarvetta vegaaniselle lounasvaihtoehdolle, omistaja Visa Tuovinen iloitsee lounasajan täysistä pöydistä.
  • Ennen kaikkea Makea on hyvän kahvin, teen ja täysin vegaanisten leivonnaisten paikka, mutta lounaskin on otettu hyvin vastaan.

Vihreys on valinta

Vegaanisuus on Makean valinta kestävän kehityksen ja luonnon puolesta.

  • Emme ehkä tule ajatelleeksi, että kun tavallisen maidon korvaa kauramaidolla, tulee tehneeksi ilmastoteon, Tuovinen sanoo.
  • Kaurajuoman hiilidioksidi-ilmastovaikutus on vain noin kolmannes tavalliseen maitoon verrattuna. Ja laktoosittomuuden vuoksi se sopii useimmille käyttäjille.

Kestävä kehitys ja välittäminen ovat myös tärkeitä arvoja. Makea maksaa aina kahviviljelijälle Reilun Kaupan taksaa korkeamman hinnan. Lisäksi Tuovinen joukkoinen osallistuu yhteistyökumppanien kautta alkuperämaissa tapahtuviin projekteihin, jotka kohentavat paikallisten hyvinvointia ja parantavat tietoutta kahvinviljelyn ympärillä.

Tuovisen mielestä koko liiketoiminta rakentuu itse asiassa yhteisten arvojen pohjalle, mikä hitsaa henkilökunnan saumattomasti yhteen.

  • Meillä on niin sairaan hyvät työntekijät, että minä voin hyvin toteuttaa itseäni päiväkaupalla kaiken maailman kehityshommissa ja bisnes pyörii loistavasti, Tuovinen kehuu.
  • Kaikki ovat omaksuneet niin kestävään kehitykseen kuin ihmisten arvostukseen liittyvät periaatteet ja se näkyy kaikkialla. Jokainen asiakas on tärkeä ja haluamme tehdä kohtaamisista voimaannuttavia: joskus mietin, että kahvilaan tulo saattaa olla jollekin päivän tärkein sosiaalinen tapahtuma.

Rakkaus kahviin ei tullut äidinmaidossa

Tuovinen joi ensimmäisen kahvikupillisensa 25-vuotiaana.

  • Olin Punnitse & säästä -ketjun kauppiaana ja testailin myynnissä olevia kahveja, hän muistelee.
  • Ihan ensimmäinen kokemukseni kahvista – jota olin ennen pitänyt tarpeettomana ja suorastaan ikävänhajuisena – osoittautui käänteentekeväksi. Aromikas, herkullinen juoma vei kielen mennessään.

Tuovinen kuvailee itseään ”keskivahvaa pahempaa keskittymishäiriötä” potevana intohimoisena luonnon ja eläimien puolestapuhujana. Kun erikoiskahvipaahtimon perustaminen tuli puheeksi erään kaverin kanssa, oli idea niin sopivasti lyhytjännitteinen ja Tuoviselle uusi ja outo, että hän innostui asiasta kertaheitolla. Muutama hulvaton ystävä lähti mukaan kehitystalkoisiin ja vuonna 2016, vain puoli vuotta ajatuksen syntymän jälkeen, oman paahtimon erikoiskahvit olivat kauppojen hyllyllä. Riskin ottaminen kannatti, sillä uusi paahtimo-kahvila kiilasi nopeasti niin maku- kuin viihtyvyysgallupien kärkeen.

Seuraava askel: oma kahvila

Vuonna 2019 Tuovinen päätti perustaa ihan oman kahvilan ja niin Makea sai alkunsa. Yrittäjä ei koe olevansa mitenkään erityisen rohkea, sillä hän ei pelännyt epäonnistumista tai vaikeauksia – ollakseen rohkea, pitää pelätä.

  • Ainoa asia, mikä hieman jännitti, oli, riittääkö kaikkiaan 313 neliömetrin tila kahvilan tarpeisiin, hän muistelee nauraen.
  • Olin ja olen hyvin vakuuttunut siitä, että konsepti on niin hyvä, että ylipääsemättömiä ongelmia ei tule.

Menestys perustuu ennen kaikkea jo aiemmin mainittuihin vahvuuksiin – kuten maultaan ja hintatasoltaan kilpailukykyiseen kahviin ja rentoon ympäristöön. Mutta se ei yksin riitä, vaan Tuovinen satsaa paljon myös asiakaspalveluun.
Nuorempana sosiaalialalta saatu työkokemus on antanut hyvät valmiudet erilaisten ihmisten kohtaamiseen.

  • Meillä on aina aikaa asiakkaille, ja henkilökunta pysähtyy usein juttelemaan kävijöiden kanssa pöydässä pyörähtäessään, Tuovinen painottaa.
  • Pidän erilaisuutta suurena rikkautena, ja ilokseni meillä on paljon erimaalaisia vakioasiakkaita, hän jatkaa.

Tummapaahtoinen kahvi on nyt pinnalla

Suomalainen kahvikansa on aina juonut vaaleapaahtoista suodatinkahvia. Viime vuosina sitä on yhä enenevässä määrin korvannut tummempi paahto ja erilaiset erikoiskahvit.

  • Itse asiassa huippuhyvän vaaleaksi paahdetun kahvin tekeminen on pienen artesaanijoukon harrastama taidelaji ja siitä saa parhaat aromit, Tuovinen selittää.
  • Tummaa paahtoa on helpompi tehdä.

Makean myydyimmät kahvit löytyvät täyteläisen tummapaahtoisista, ei liian tummista merkeistä. Valikoimassa on kuitenkin myös pienen joukon suosimaa kalliimpaa vaaleaa erikoispaahtoa sekä erilaisia teelaatuja ja kahvintekotarvikkeita.

Tuovisen mukaan Makea on jatkuvassa tuotekehitysvaiheessa. Toisaalta se johtuu siitä, että paikka on uudehko, toisaalta taas siitä, että konsepti on ainutlaatuinen: paikallisuus, eettisyys, oman pienpaahtimon hyvä erikoiskahvi ja mutkaton ympäristö on sellainen kokonaisuus, että sitä voi tuunata loputtomiin. Erikoiskahvien markkinaosuus on pieni ja siinä riittää kasvusarkaa.