Ota yhteyttä

Etusivu » Blogit » Kaupan alan murros – uhka vai mahdollisuus?

Kaupan alan murros – uhka vai mahdollisuus? 

Kirjoittanut Kimmo Kuikka

Teetkö vaate- ja elektroniikkaostoksesi netissä? Olisiko aiempaa vahvemmasta internetin hyödyntämisestä iloa paikallisille kivijalkakaupoille?   

Teetkö vaate- ja elektroniikkaostoksesi netissä? Yhä useampi meistä vastaa kysymykseen kyllä. TNS Gallupin lokakuussa julkaiseman tiedotteen mukaan ostosten teko verkkokaupoissa on arkipäiväistynyt Suomessa: ”Jopa 60 prosenttia netin käyttäjistä vierailee verkkokaupassa viikoittain.” Samanaikaisesti Lappeenrannan keskustan liikepaikat tyhjenevät toinen toisensa jälkeen. Keskustassa liikkuessa tulee mietittyä, mihin ne kaikki kaupat ovat hävinneet. Sama ilmiö toistuu muissakin Suomen kaupungeissa, mutta viime vuodet venäläismatkailun imussa kaupanalan nopeasta kasvusta nauttinut Lappeenranta on kohdannut taantuman ja verkkokaupan yleistymisen seuraukset erityisen voimakkaina.

Kuluneen vuoden ja erityisesti viime syksyn aikana kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut aiempaa varovaisemmaksi. Valtiovarainministeriön talven 2014 – 2015 taloudellisessa katsauksessa kerrotaan, että kuluttajien kokema työttömyyden uhka on kasvanut ja samalla koko kansantalouden odotukset ovat muuttuneet epävarmemmiksi. Katsauksen mukaan vähittäiskaupan odotukset ovat ennätyksellisen alhaiset.

Vaikka kulutuskysyntä onkin tällä hetkellä poikkeuksellisen alhaista, Lappeenrannan keskustan tulevaisuutta miettiessäni olen kuitenkin enemmän huolissani kaupan rakenteen murroksesta. Talous kääntyy ennenpitkää nousuun, mutta rakenteen muutoksen uskon olevan pysyvää. Onko kauppiailla sitten mahdollisuutta vastata kilpailuun?

Valtiovarainministeriön raportin mukaan taantumasta ja hiljentyneestä kysynnästä huolimatta tavaroiden ostaminen verkosta on yleistynyt laman synkimmälläkin hetkellä. Suomalaiset tekivät vähittäiskaupan verkko-ostoksia viime vuonna n. 1,7 miljardilla eurolla. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli peräti 9 prosenttia, kun taas vähittäiskaupan kokonaismyynti oli lievässä laskussa vastaavana aikana. Olisiko aiempaa vahvemmasta internetin hyödyntämisestä iloa paikallisille kivijalkakaupoille?

Juttelin taannoin erään paikallisen kaupan alan yrittäjän kanssa. Hänen mukaan juuri kuluttajien ostotottumusten muutos tuo suurimman haasteen lähivuosille. Sopeudu tai kuole, oli hänen viestinsä. On nähtävissä, että suuret kaupan alan ketjut ovat jo reagoineet muutokseen. TNS Gallupin mukaan suurin osa verkkokaupan kasvusta on selitettävissä kuluttajien siirtymisellä kanavastan toiseen. Vaikka osa kulutuksesta on suuntautunut ulkomaisiin kauppoihin, silti esim. Suomessa tehdyt elintarvikkeiden verkko-ostokset ovat lisääntyneet yli 60 % viimeisten kahden vuoden aikana.

Olen usein myös törmännyt väitteisiin, että pienillä kaupoilla ei ole resursseja verkkokaupan pyörittämiseen myymälän hoitamisen ohella. Uskon tämän olevan totta, mutta onko se tänä päivänä välttämätöntä? Jo valikoiman selaamisen mahdollisuus kotisohvalta käsin voi tehdä paikallisesta myymälästä houkuttelevamman vaihtoehdon. Ainakin itselleni myös palvelulla ja joustavuudella on iso merkitys. Olen joskus pyytänyt kauppiasta tilaamaan haluamiani tuotteita, joita ei löytynyt hänen valikoimastaan, ja olen ollut saamaani palveluun erittäin tyytyväinen. Hyville asiakassuhteille on tilausta vähittäiskaupassakin – miksi tilaisin tuotteita verkosta, jos voin tilata niitä tutulta ja asiantuntevalta kauppiaalta?

Kaupan alan murros ei ole ainoastaan suomalainen ilmiö. Muutos tapahtuu kaikkialla. Tarkastellessani ilmiötä paikallisesta, lappeenrantalaisesta, näkökulmasta kehottaisin kuluttajia ostamaan paikalliselta sekä vaatimaan palvelua. Kauppiaita on vaikeampi mennä neuvomaan. Itse uskon hyvään palveluun ja sähköiset palveluratkaisut ovat tänä päivänä usein tärkeä osa sitä. Pienilläkin asioilla on merkitystä. Ehkä lopuksi olisikin paikallaan tuoda esiin erään toisen kauppiaan esittämä näkemys: ”Murros ei ole mikään haaste, se tuo meille uudenlaisen mahdollisuuden tavoittaa uusia asiakkaita”.

Juuri siitä kaupankäynnissä loppujen lopuksi on kyse, pitää olla siellä, missä ovat myös asiakkaat.  

Terveisin Kimmo

Valtiovarainministeriön taloudellinen katsaus, talvi, julkaistu 17.12.2014.

TNS Gallup, Verkkokauppatilasto, H1, 2014